Boli sme škola alebo firma?
Finančná gramotnosť je súbor zručností, ktoré umožňujú ľuďom správne zaobchádzať s financiami. Jej znalosť je veľmi dôležitá. So základmi finančnej gramotnosti sa stretávajú už aj prváci, deviataci sa ju učia ako samostatný predmet. Novembrový projektový týždeň bol venovaný práve jej rozvíjaniu.
Bankovka Maurerky
Projektový týždeň prebiehal rozdielne na prvom stupni a na druhom stupni. Aktivity pripravené pre žiakov prvého stupňa ich mali naučiť, ako s peniazmi účelne nakladať, a teda hospodáriť. Prostredníctvom hier si prvostupniari vyskúšali nakupovanie i šetrenie. Prváci a druháci navštívili obchod, ktorý si pre nich pripravili piataci. Tí predávali hand-made výrobky a ich úlohou bolo vyprodukovať čo najvyšší zisk. Malí zákazníci sa učili platiť, počítať výdavok a kúpiť zaň ďalšie výrobky. Pri posledných skupinách sa obchody pomaly zmenili na trhoviská a už sa pristúpilo aj k vyjednávaniu a vyhlasovaniu zliav. Predalo sa všetko, prváci odchádzali s prázdnymi peňaženkami, ale rukami plnými darčekov. Tretiaci okrem iného navštívili Východoslovenské múzeum a obdivovali preslávený Košický zlatý poklad. V neposlednom rade projektový týždeň doniesol aj návrhy Maurerovskej meny - bankovky našej školy.
Inšpirovaní vlastnou lenivosťou
Druhý stupeň od 6. ročníka až po deviatakov dostal náročnejšie zadania. Úlohou jednotlivých tried bolo založenie vlastnej firmy a návrh a výroba vlastného produktu. Súčasťou musel byť prehľadný a zrozumiteľný finančný plán a premyslená reklamná kampaň, ktorá by prilákala čo najviac zákazníkov. Firmy sa predstavili v piatok na Veľtrhu firiem, a tak si v rámci príprav museli zostrojiť aj vlastný predajný stánok. Každý návštevník trhu dostal žetón, ten venoval firme, ktorá ho najviac zaujala. Návštevníkmi trhu boli žiaci prvého stupňa, piataci a nakoniec aj všetci zamestnanci jednotlivých firiem.

Deviataci sa premenili na firmu Cobra cars. Predstavovali autíčka, ktoré fungovali pomocou odpudivej sily magnetu. Výrobky sa páčili všetkým deťom, no zahrali sa aj učitelia. Cobra cars stavila na hračky s jemným edukatívnym nádychom. Hračky predávali za necelé euro. Trieda 8.A stavila na gastronómiu. Ponúkali pochutiny a ovocie obalené v čokoláde, karameli a škorici. Ich cena prekvapila (2,99 €), bonusom bol antistresový balónik ako darček a hlavne zážitok z jedla. Rovesníkov z 8.B pri zakladaní a názve firmy inšpirovala vlastná lenivosť. Vymysleli si firmu Lazy teens a ponúkali šikovný lazy pack, tzn. Latoozer (dávkovač na zubnú pastu), Lazector (držiak na mobil nad posteľou) a Lasorator (triedič, párovač ponožiek do práčky). Akciová cena sa vyšplhala na 19,99 €.

Ekologicky zamerané firmy
Siedmaci svoje firmy smerovali na podporu zdravého životného štýlu a ochrany prírody. Firma žiakov 7.A alebo lepšie povedané Batôškovo očarila šikovnými batôžkami ušitými z odpadových materiálov. Pridali aj peračník v akciovej hodnote 8€. Štýlové batôžky v rôznych farbách sa dali využiť na telesnú alebo na nosenie menších nákladov. Firma zo 7.B využila prírodné zdroje a ponúkla dva druhy prírodných zubných pást. Prvá papapasta potešila milovníkov pomarančov a druhú predávali s uhorkovou príchuťou. Oba výrobky mali osobne vyskúšané, zaručovali bieliaci účinok. Jedna pasta stála 2,50 €.
Šiestaci uzatvárali kruh firiem zábavou. Vytvorili obrovskú stolovú hru s názvom Cesta okolo sveta.Jej súčasťou boli kartičky s otázkami z geografie, a tak mala aj poučný charakter. Hráči mali k dispozícii aj nápovedu od robota. Hra rozvíjala spoluprácu, komunikáciu a hlavne motivovala spoločne tráviť čas mino mobilov a smartfónov,... Hra stála 19,99.

Saša Petrešová, Sandra Sesenová, Aleš Novák
foto: Luke Musicman